landscapes autumn fences old cars moon crop route 66 farms skyscapes 1920x1200 wallpaper_www.wallpaperhi.com_28.jpg

Niezwykle złą sławą cieszy się najstarsza amerykańska autostrada, tzw. Highway 66, łącząca Los Angeles z Chicago. Znana jasnowidząca Denis Jabbs twierdzi, że ta droga nigdy nie powinna być zbudowana, bo miejsce to jest ulubionym miejscem spotkań duchów ofiar wojny domowej, która pochłonęła 200 tysięcy istnień.

O amerykańskiej autostradzie 66 napisano ponad 230 książek i wciąż powstają nowe. Artykułów prasowych jest tak wiele, że nie sposób ich zliczyć. Aż 50 internautów, głównie z USA, ale także z Europy, założyło strony internetowe poświęcone tej drodze. Można się z nich dowiedzieć wszystkiego o pogodzie na konkretny dzień, ale także o zjawiskach paranormalnych. Patrick McConor z Minnesoty wyświetla na swojej stronie informacje o osobach, które podczas jazdy ujrzały „zjawisko nadprzyrodzone”. 345 osób, w tym spory procent kierowców zawodowych, mówi o spotkaniach z duchami, a ponad 100 o zjawiskach takich jak: poświata w odludnych miejscach, wirujące słońce czy nienaturalna zmiana pory dnia.
W ciągu ostatnich dwóch lat z dobrze opłacającej pracowników firmy przewozowej American Trucks odeszło 157 kierowców wielkich ciężarówek, przewożących towary na trasie północ-południe Stanów. Wszyscy oni musieli przejeżdżać przez 66-tkę. Ponad 50 z nich przyznało się, że boją się tej autostrady, ponieważ „dzieją się na niej dziwne rzeczy”. Obecnie zatrudniony przez firmę psycholog sprawdzający kwalifikacje kandydatów na kierowców bada także ich odporność na stresy wynikające z kontaktu ze zjawiskami nadprzyrodzonymi.

Route 66 lub też U.S. Route 66, popularnie Mother Road pol. Droga-matka[1] lub Autostrada Willa Rogersa[2] – otwarta 11 listopada 1926 roku trasa drogowa w USA o długości 2448 mil (3939 km) łącząca Chicago z Los Angeles, a od 1936 przedłużona do Santa Monica. Przebiegała przez stany Illinois, Missouri, Kansas, Oklahomę, Teksas, Nowy Meksyk, Arizonę i Kalifornię, by zakończyć swój bieg w Los Angeles.

Na przestrzeni swojego istnienia Droga 66 przeszła wiele przeróbek i napraw. Między innymi przedłużono ją o odcinek z Los Angeles do Santa Monica. Wbrew krążącym w Ameryce legendom nie kończyła się w wodach Pacyfiku; w rzeczywistości kończyła się u zbiegu z ówczesną autostradą US-101, biegnącą wzdłuż wybrzeża oceanu.

Całość trasy uzyskała utwardzoną nawierzchnię w 1938 roku. Swoją największą świetność przeżywała w okresie wielkiego kryzysu lat 30. ubiegłego stulecia. Była wtedy główną magistralą wiodącą fale migrantów ku zachodowi, głównie do Kalifornii, szczególnie w okresie słynnych burz pyłowych na obszarze Środkowego Zachodu Stanów Zjednoczonych (ang. Dust Bowl), gdzie w latach 30., podczas długotrwałej suszy, gwałtowne wiatry wywiewały skorodowaną, górną warstwę ziem uprawnych, zostawiając nieurodzajną pustynię.

Trasa przez swe powstanie stała się nitką komunikacyjną rozwijającą gospodarkę miejscowości znajdujących się przy niej. Mieszkańcy miejscowości, które żyły z usług (stacje benzynowe, motele i hotele, punkty zbiorowego żywienia, warsztaty naprawcze, handel), starali się bronić Route 66, gdy jej istnienie zostało zagrożone powstaniem międzystanowej sieci autostrad (ang. Interstate Highway System) w latach 50.

Route 66 została oficjalnie skreślona z listy autostrad krajowych 27 czerwca 1985, kiedy została zastąpiona przez autostradę Interstate 40. Uznano wtedy, że istniejące jeszcze jej odcinki nie odpowiadają wymogom nowoczesnych dróg międzystanowych.

Odcinki U.S. Route 66 przebiegające przez stany Illinois, Nowy Meksyk i Arizona w 2005 roku zostały uznane za narodową drogę krajobrazową o nazwie Historic Route 66. Łączna długość drogi na tych odcinkach wynosi 2269,2 km i stanowi popularną atrakcję turystyczną.